torsdag 25 februari 2010

På jakt efter Skriet!

I ett iskallt, vindstilla och snötäckt Oslo gav vi oss ut på jakt efter Skriet och Madonna, Edvard Munchs berömda målningar från slutet av 1800-talet. Vi hittade vägen till Munch Museet i Oslo men upptäckte att det var lika svårt att ta sig in som det är för en illegal invandrare med vapen att ta sig in i USA. Säkerhetskontrollen var minutiöst, kanske har de lärt sig av sina misstag…

31 augusti 2006, två år och nio dagar efter det brutala konstrånet kom Skriet och Madonna tillbaka till Munch-museet. De skadade bilderna las i specialbyggda montrar och visades upp för allmänheten i 5 dagar; 5 500 personer kom och tittade på verken under dessa dagar! Efter utställningen satte man igång med en stor kartläggning och renovering av bilderna vilket var ett tidskrävande och mycket omfattande arbete. Millimeter efter millimeter gick man igenom verken med mikroskop på jakt efter skador som uppstått i samband med rånet och arbetet tog ca 1 år.
De etiska riktlinjerna säger att man måste göra minsta möjliga ingrepp och inte förändra det autentiska utseendet på bilden. En viktig aspekt är att materialen man använder för restaurering ska vara stabila, d v s inte förändras över tid eller påverka målningen eller underlaget. Ingreppen ska heller inte begränsa framtida behandlingar eller restaureringar.

I mitten av 2008 var arbetet slutfört och bilderna var redo för att visas upp för publik igen! Många timmar och många tusenlappar senare… Hittade vi vad vi sökte efter? Inte riktigt, en vänlig vakt berättade att ”Skriet” vilade upp sig i museets mörka magasin eftersom den inte tålde för mycket ljus. Istället fick vi beundra en skiss av Skriet. Madonna däremot var på plats och lyste med sina böljande suggestiva linjer. Hennes halvslutna ögon och med hennes röda gloria associerar till kärlek, smärta och blod.

måndag 8 februari 2010

Visning på Malmö Moderna Museum 7 februari

Tänk så mycket mer man får ut av konsten när man får bakgrunds-information kring konstnären och konstverket. I går, söndag, hade vi en visning på Moderna Museet Malmö för medlemmar i Malmö Aviaiton Art Club och Konstklubben PrimaMotiv, kunder till Galleri Ardenno samt konstnärer knutna till vår verksamhet. Vår duktiga guide, som för övrigt arbetar med de båda konstklubbarna, heter Christina J. Hultman och var suverän på att sätta färg på utställningarna i form av information om konstnärerna, teknik, tankar & reflektioner men även lite historia kring Moderna Museets tillkomst samt Roseums betydelse för konstMalmö.

Vi var en grupp på ca 30 personer och det verkade som om alla verkligen uppskattade visningen och var glada och nöjda efteråt. En insikt jag fick var när Christina förklarade att Luc Tuyman, precis som många stora konstnärer i historien, har målat ett självportträtt. Men till skillnad från de "gamla mästarna" som stod med palett & pensel i handen, har Luc Tuyman avbildat sig själv men sitt viktigaste verktyg- nämligen sin Iphone. Snacka om nutid! (bilden är från Luc Tuymans utställning och förlagan är en stillbild från en övervakningskamera på en offentlig toalett)

Tack alla som var med och gjorde visningen till en så trevlig upplevelse!

onsdag 3 februari 2010

Shahla Parvizi & Christine Waller på Galleri KC

I går var jag på besök i Galleri KCs (Konstnärscentrum Väst) källargalleri i centrala Göteborg för att kolla in collagen av Shahla Parvizi & Christine Waller. Det var Christines collage som sög tag i mig direkt när jag kom in, hon har en snygg blandning av monterade foto och oljemålning (tror att det är olja), det ser verkligen coolt ut. Framför allt gillade jag "Linkable link" med rostiga kedjor och "Deserted at Deception Island" med en otroligt skev lada.

Shahlas collage är mer finstämda och lite mer åt inredningshållet. Damen som jobbade på Galleri KC visste inte vad Shahlas collage var gjorda av? Det såg ut som om det var tapeter i bakgrunden som hon sen jobbat vidare med. Hennes collage är väldigt rogivande att titta på.

Länk till Galleri KC

lördag 30 januari 2010

Fotoutställning på Den sorte diamant i Köpenhamn

”Det Nationale Fotomuseum” finns inrymt i Den Sorte Diamant i Köpenhamn och just nu kan man njuta av två utställningar av tre fotografer…

”Songs from the cold seas” av Tiina Itkonen och
Olaf Otto Becker, 2009-11-28 till 2010-03-06

Deras fotoutställning speglar ögonblicksbilder från Grönland, en tankeväckande skildring av den grönländska naturen och invånarnas utmaningar då och nu. Fantastiska naturbilder blandat med närgångna portträtt! Läs mer om utställningen på http://www.kb.dk/da/dia/udstillinger/songs_from_the_cold_seas.html



”Aben i familien” av Per Morten Abrahamsen,
2010-01-13 till 2010-02-20

En helt ljuvlig fotoutställning med en apmask i centrum. Han tog helt enkelt med sig sin familj, en billig digitalkamera och en apmask på en lång semesterresa i USA och reslutatet kan man beskåda på denna utställning.... Per Morten är en av Danmarks mesta kända och underhållande fotografer som blandar provkationer med dett stort mått konstnärlighet och samhällsengagemang. Utställningen innehåller en stor mängd häftiga bilder på mer eller mindre kända människor – alla ljuvliga och härligt provocerande! Lär mer om utställningen på http://www.kb.dk/da/dia/udstillinger/aben_i_familien.html



Mmmm.... Vi rekommenderar verkligen ett besök!!!!!

Den sorte diamant
Det kungliga bibliotekets utbyggnad i Köpenhamn är en underbar byggnad som i sin utformning liknar ett glänsande svart skrin. Och som från vattensidan har en lutning som gör att vattnets rörelse speglar sig i fasaden och då ser byggnaden ut som… en svart diamant! Många kultur- och konstevenemang fyller lokalerna, läs om allt på deras hemsida http://www.kb.dk/da/dia/

måndag 25 januari 2010

Specialvisning på Moderna Museet Malmö

Söndagen den 7 februari är du varmt välkommen till en specialvisning för Galleri Ardenno, Konstklubben PrimaMotiv och Malmö Aviation Art Club. Då kommer vår egen guide, Christina Hultman, att ta med dig på en rundvisning i de nya lokalerna och berätta om utställningarna med Luc Tuymans och Astrid Svangren samt samlingsutställningen med 60-talskonst.

Visningen börjar kl 13.00 och håller på till ca kl 14.30. Kostnaden för visningen är 40 kr per person. Vi vill ha din föranmälan senast fredagen den 29 januari. Eftersom gruppstorleken är begränsad till 30 personer är det först till kvarn som gäller…


Pågående utställningar på Moderna Museet Malmö
Den belgiske konstnären Luc Tuymans nya utställning heter Against the Day. Motiven för sitt måleri hämtar han från befintliga bilder, som egna teckningar, foton, upphittade bilder eller stillbilder från filmer. Att Tuymans tidigare arbetat med film kan märkas i motivens extrema närbilder och originella vinklar. Även Astrid Svangren arbetar med måleri. Sedan hon gick ut Malmö Konsthögskola för drygt 10 år sedan har hon haft stora framgångar. Hon arbetar gärna på akrylglas och speglar vilket ger en tredimensionell effekt och gör utställningsrummet till en del av verket. Ur Moderna Museet unika samling har man valt att presentera verk från museets mest spännande period – 1960-tale! t. Med verk av konstnärer som Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Marie-Louise Ekman, Öyvind Fahlström och många fler, visas exempel från 60-talets mångfasetterade konstscen.

Din anmälan mailar du till christina@primamotiv.se eller christer@ardenno.se. Har du några frågor är du välkommen att ringa oss på 046 - 540 15 40. Hjärtligt välkomna!