onsdag 15 december 2010

Akryl, gouache, akvarell….

Ja, ibland är det svårt att hänga med i de olika teknikerna som konstnärerna använder sig av när de skapar konst med en pensel i sin hand. Vad är vad och vad är skillnaden? Här ska vi försöka reda ut begreppen kring några av de många tekniker som finns används. Naturligtvis finns det många fler tekniker men vi har valt att fokusera på de vanligaste och mest traditionella sätten att måla på.

Akrylfärg är en snabbtorkande färg som innehåller färgpigment blandat med ett akrylbindemedel. Akrylfärger är vattenlösliga tills de har torkat och har högre lyster än till exempel oljefärg. Ofta väljer en konstnär att arbeta med akryl för dess snabba torkningstid vilket kanske passar en del konstnärer bättre än t ex den långsamtorkande oljefärgen. Förr ansågs akryl inte vara lika ”fint” att arbeta med som olja då det är en plastfärg men nu är den mycket populär och nästan lika etablerad som oljefärg. Inger H Finnman från Dalby arbetar gärna i akryl.

Oljefärg är en långsamtorkande färg som består av färgpigment och en oxiderande olja, främst linolja. Som lösningsmedel använder man traditionellt balsamterpentin. Oljefärg torkar genom att oljan i färgen oxiderar. Det är en egenskap som bara vissa oljor har, till exempel linolja, vallmofröolja och safflorolja. Anledningen till att vita oljefärger torkar långsamt är att man istället för linolja ofta använder den mer långsamtorkande saffloroljan för att minska färgens gulnande. Tack vare att färgen torkar så långsamt ger det konstnären möjlighet att skapa mjuka toningar. Från 1100-talet omtalas oljemåleri i Europa, men 1400-talet är den tid då det ordentligt slår igenom i den europeiska konsten. Nu för tiden finns det oljefärg som är vattenbaserad vilket gör den betydligt mer miljövänlig och lättare att arbeta med eftersom den är vattenlöslig. Ingrid Schau från Malmö målar traditionella oljor.

Tempera Ordet kommer från latin och betyder ”blanda” eller ”röra ihop”. Tempera är ett medium som används för att binda olika former av pigment. Tempera omfattar äggula, gummi arabicum, lim och olja. Äggoljetempera har blivit synonymt med medeltida måleri, men faktum är att ägg mest användes i södra Europa medan man i norra Europa ofta använde olja och lim. När färgen lagts på torkar den mycket snabbt, vilket gör det omöjligt att måla "vått-i-vått". Färgskillnader mellan den våta och den torkade temperan gör det svårt att finna samma färgton, när man målar över. Eva Carlstein från Ängelholm målar gärna i tempera.

Akvarellmålning hör, enligt vissa, till de svårare målningsteknikerna. Det är en målningsteknik där färgen läggs på i transparenta skikt på ett tjockt, lätt sugande papper. Pappersytans struktur kallas gräng och finns av flera slag. Akvarellpapper levereras i block med limmade kanter runt om, så att papperet håller sig slätt, när det blir fuktigt av färgen. Akvarell målas ofta med en tjock pensel som kan hålla mycket vätska, samtidigt som den kan formas till en mycket fin spets. Den finaste kvaliteten görs av mårdhår eller sobelhår. Typiskt för akvarellmålning är att man inte målar vitt. Vita partier fås genom att man lämnar det vita papperet omålat. Vill man måla ljusa toner använder man sparsamt med färgpigment i vattenlösningen, och då lyser papperets färg lättare igenom. Jeanette Öberg från Svedala är en modern akvarellmålare.

Gouache och akvarell liknar varandra mycket, skillnaden är att akvarell är transparant och gouache är täckande. Gouache är alltså en täckande vattenfärg som görs av mindre fint rivet pigment än det som ingår i transparenta akvarellfärger. Liksom i ren akvarell utgörs bindemedlet av gummi arabicum. Gouachemåleri är ypperligt för motiv som behöver bearbetas eftersom man kan lägga mörkare färger och sedan tillföra ljusare detaljer, ett förfarande som inte passar för akvarell. Det är vanligt att man målar gouache på akvarellpapper. Kjell Wihlborg från Käglinge använder gouache i sina naturbilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar